Analyzing Syllabus “Sports and Pedagogical Improvement in Artistic Gymnastics” for Female Second-Year Students of the School of Physical Education and Sports
DOI:
https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.4.1178Keywords:
content, training, female students, sports and pedagogical improvement, physical education, artistic gymnasticsAbstract
The objective is to analyze the syllabus content of the discipline “Sports and Pedagogical Improvement (Artistic Gymnastics)” for female second-year students of the School of Physical Education and Sports.
Materials and methods: analysis, synthesis and comparison of literary sources, pedagogical observation, study and collation of instructors’ positive working experience.
Results. The analysis of the syllabus content of the discipline ”Sports and Pedagogical Improvement” for female second-year students allowed to determine that the principal tasks are: to arm the students with the knowledge of the main types of training for qualified female athletes in artistic gymnastics; to teach the future professionals the fundamentals of the methods of physical, technical, psychological, tactical and theoretical training in artistic gymnastics; to shape the students’ professional and pedagogical abilities and skills in effective realization of all types of female gymnasts’ training; to cultivate in the future professionals the knowledge, abilities and skills of organizing control of the level of female gymnasts’ physical, technical, psychological, tactical and theoretical training.
Conclusions. Teaching the discipline “Sports and Pedagogical Improvement (Artistic Gymnastics)” in the second year of training at the School of Physical Education aims at arming the students with the knowledge of the main types of female athletes’ training in artistic gymnastics; teaching them the fundamentals of the methods of physical, technical, psychological, tactical and theoretical training, and shaping professional and pedagogical abilities and skills in effective realization of all the above-mentioned types of training in the future professional activity.
Downloads
References
Кравчук, Т.М., Санжарова Н.М., Голенкова Ю.В.,& Рядинська І.А. (2016). Аналіз змісту підготовки майбутніх тренерів з художньої гімнастики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Чернігів, 1 (139), 337-340.
Кравчук, Т.М., Санжарова, Н.М., Голенкова, Ю.В. (2012). Моделювання навчально-тренувального процесу студенток факультету фізичного виховання, що спеціалізуються з художньої гімнастики. Теорія та методика фізичного виховання, (2), 44-48.
Лисицкая, Т.С. (1982). Художественная гимнастика: Учебник для институтов физ. культуры. М.: Физкультура и спорт, 232.
Нестерова, Т. (2007). Совершенствование системы многолетней подготовки спортсменок в художественной гимнастике. Наука в олимпийском спорте, (1), 66-73.
Ніфака, Я. & Швай, О. (2014). Спортивно-педагогічне вдосконалення з плавання та способи підвищення ефективності його викладання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць, 4 (28), 25-28.
Синиця, С.В. & Шестерова Л.Є. (2010). Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : навч. посіб. Полтава : ПП Шевченко Р. В., 260.
Синиця, С. В. (2010). Спортивно-педагогічне вдосконалення (оздоровча аеробіка) : навч. прогр. Полтава : [б. в.], 64.
Сластіна, О.О. (2013). Спортивно-педагогічне вдосконалення в системі підготовки майбутніх учителів фізичного виховання [Електронний ресурс]. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, (5), 68-72. url: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMB_2013_5_15
Карпенко, Л.А. (2003). Художественная гимнастика. М.: Всероссийская федерация художественной гимнастики, 423.
Худолій, О., & Іващенко, О. (2008). Програма курсу «Спортивно-педагогічне вдосконалення». Теорія та методика фізичного виховання, (7), 19-32. url: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/438/432
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).