Analyzing Syllabus “Sports and Pedagogical Improvement in Artistic Gymnastics” for Female Second-Year Students of the School of Physical Education and Sports

Authors

  • Т. М. Кравчук H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • Н. М. Санжарова H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • Ю. В. Голенкова H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.4.1178

Keywords:

content, training, female students, sports and pedagogical improvement, physical education, artistic gymnastics

Abstract

The objective is to analyze the syllabus content of the discipline “Sports and Pedagogical Improvement (Artistic Gymnastics)” for female second-year students of the School of Physical Education and Sports.

Materials and methods: analysis, synthesis and comparison of literary sources, pedagogical observation, study and collation of instructors’ positive working experience.

Results. The analysis of the syllabus content of the discipline ”Sports and Pedagogical Improvement” for female second-year students allowed to determine that the principal tasks are: to arm the students with the knowledge of the main types of training for qualified female athletes in artistic gymnastics; to teach the future professionals the fundamentals of the methods of physical, technical, psychological, tactical and theoretical training in artistic gymnastics; to shape the students’ professional and pedagogical abilities and skills in effective realization of all types of female gymnasts’ training; to cultivate in the future professionals the knowledge, abilities and skills of organizing control of the level of female gymnasts’ physical, technical, psychological, tactical and theoretical training.

Conclusions. Teaching the discipline “Sports and Pedagogical Improvement (Artistic Gymnastics)” in the second year of training at the School of Physical Education aims at arming the students with the knowledge of the main types of female athletes’ training in artistic gymnastics; teaching them the fundamentals of the methods of physical, technical, psychological, tactical and theoretical training, and shaping professional and pedagogical abilities and skills in effective realization of all the above-mentioned types of training in the future professional activity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Кравчук, Т.М., Санжарова Н.М., Голенкова Ю.В.,& Рядинська І.А. (2016). Аналіз змісту підготовки майбутніх тренерів з художньої гімнастики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка. Чернігів, 1 (139), 337-340.

Кравчук, Т.М., Санжарова, Н.М., Голенкова, Ю.В. (2012). Моделювання навчально-тренувального процесу студенток факультету фізичного виховання, що спеціалізуються з художньої гімнастики. Теорія та методика фізичного виховання, (2), 44-48.

Лисицкая, Т.С. (1982). Художественная гимнастика: Учебник для институтов физ. культуры. М.: Физкультура и спорт, 232.

Нестерова, Т. (2007). Совершенствование системы многолетней подготовки спортсменок в художественной гимнастике. Наука в олимпийском спорте, (1), 66-73.

Ніфака, Я. & Швай, О. (2014). Спортивно-педагогічне вдосконалення з плавання та способи підвищення ефективності його викладання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць, 4 (28), 25-28.

Синиця, С.В. & Шестерова Л.Є. (2010). Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : навч. посіб. Полтава : ПП Шевченко Р. В., 260.

Синиця, С. В. (2010). Спортивно-педагогічне вдосконалення (оздоровча аеробіка) : навч. прогр. Полтава : [б. в.], 64.

Сластіна, О.О. (2013). Спортивно-педагогічне вдосконалення в системі підготовки майбутніх учителів фізичного виховання [Електронний ресурс]. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, (5), 68-72. url: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMB_2013_5_15

Карпенко, Л.А. (2003). Художественная гимнастика. М.: Всероссийская федерация художественной гимнастики, 423.

Худолій, О., & Іващенко, О. (2008). Програма курсу «Спортивно-педагогічне вдосконалення». Теорія та методика фізичного виховання, (7), 19-32. url: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/438/432

Published

2016-12-30

How to Cite

Кравчук, Т. М., Санжарова, Н. М., & Голенкова, Ю. В. (2016). Analyzing Syllabus “Sports and Pedagogical Improvement in Artistic Gymnastics” for Female Second-Year Students of the School of Physical Education and Sports. Physical Education Theory and Methodology, (4), 41–46. https://doi.org/10.17309/tmfv.2016.4.1178

Issue

Section

Physical Training Education

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>