Structural Model of Motor Readiness of Young Gymnasts Aged 6-8

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1150

Keywords:

young gymnasts, technical, special, special motor readiness

Abstract

The purpose of the research is to determine the factor structure of the motor readiness of young gymnasts aged 6—8.

Research methods. To achieve the tasks set, the research relies on theoretical and empirical methods used: analysis and collation of scientific and methodological literature; modeling, pedagogical observations and experiment, factor analysis. The research recorded the following indicators: the number of repetitions required to teach the exercises; score for the unit-directional movement coordination exercise (test 3); score for the differently directed movement coordination exercise (test 4); error in spatial precision of hand movements (test 9); error in spatial accuracy of leg movements (test 14); error in time accuracy of executing the sitting-to-lying event (test 17); error in time accuracy of five jumps on marks in 5 seconds (test 18); error in evaluation of muscular efforts with visual control (test 24); error in evaluation of muscular efforts without visual control (test 25); vestibular stability, error (test 28); wrist strength; back strength; standing long jump. The participants in the study were 40 gymnasts aged 6-7 and 32 gymnasts aged 7-8.

Research results. The young gymnasts aged 6-8 have quite distinct elements that determine the development of their sports skills, namely: learning ability, motor experience, coordination complexity of exercises; relationship between the strength development and the ability to differentiate muscular efforts; movement coordination, movement control and vestibular apparatus stability. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Болобан В. Н. Обучение акробатическим упражнениям балансого типа движений системы тел / Болобан В. Н. // Наука а олимпийском спорте, 2008. — № 1. — С. 24—32.

Болобан В. Сенсомоторная координация как основа технической подготовки [Электронный ресурс] / В. Болобан // Наука в олимп. спорте. — 2006. — № 2. — С. 96-102. — Библиогр.: 14 назв. — рус.

Гавердовский Ю.К. О каузальной структуре спортивных движений / Гавердовский Ю.К.// Теория и практика физ. культуры. — 2003. — № 2. — С. 14—19.

Гавердовский Ю.К. Обучение спортивным упражнениям. Биомеханика. Методология. Дидактика. — М.: Физкультура и спорт, 2007. — 912 с.

Иващенко О.В. Нормативные показатели тренировочных нагрузок на начальном этапе подготовки юных гимнасток 6—8 лет: Автореф. дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04 / Иващенко О.В. — М.: НИИ физиологии детей и подростков, 1988. — 17 с.

Калиніченко О. М., Лопатьєв А. О. Обґрунтування психо-фізіологічних механізмів застосування методичних прийомів вдосконалення рухових навичок стрільців /О. М. Калиніченко, А. О. Лопатьєв // Теорія та методика фізичного виховання. — 2012. — № 1. — С. 37—44. Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/765

Карпунець Т. В. Методика підготовки юних гімнасток / Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2001. — № 1. — С. 49-51. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/12

Лопатьєв А. О. Інформаційні та енергетичні аспекти аналізу складно-координаційних рухів стрільців / А. О. Лопатьєв, А. П. Власов, В. М. Трач // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 4. — С. 19—24. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1032

Худолій О. М. Навантаження у спортивному тренуванні юних гімнастів / О. М. Худолій // Теорія та методика фізичного виховання. — 2001. — № 3. — С. 13-19. — Режим доступу: http://www.tmfv.com.ua/journal/article/view/22

Худолій О.М. Теоретико-методичні засади системи підготовки юних гімнастів 7—13 років: Автореферат дисертації доктора наук з фіз.вих. і спорту: 24.00.01. — К.: НУФВіС, 2011. — 44 с.

Худолей О.Н. Моделирование процесса подготовки юных гимнастов. Монография / Худолей О.Н. — Харьков: ОВС, 2005. — 336 с.

Худолій О. М. Планування експерименту в дослідженні процесу підготовки юних гімнастів / О. М. Худолій, Т. В. Карпунець // Теорія та методика фізичного виховання. — 2002. — № 4. — С. 2-8. — DOI:http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2002.4.73

Худолій О. М. Технологічні підходи до оцінки тренувальних ефектів силових навантажень у школярів молодших класів / О. М. Худолій, О. В. Іващенко, В. І. Бекетов // Теорія та методика фізичного виховання. — 2015. — № 1. — С. 16—25. — DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2015.1.1121

Худолій О.М. Моделювання нормативних показників тренувальних навантажень у юних гімнастів / Худолій О.М. // Теорія і методика фізичного виховання. — 2008. — № 8. — С. 40—46.

Худолій О. М., Закономірності процесу навчання юних гімнастів / Худолій О. М., Єрмаков С. С. // Теорія та методика фізичного виховання. — Харків: ОВС, 2011. — № 5. — С. 3—18, 35—41. DOI: http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2011.5.707

Худолій О.М. Моделювання процесу навчання та розвитку рухових здібностей у дітей і підлітків: Монографія / Худолій О.М., Іващенко О.В. — Харків: ОВС, 2014. — 320 с.

Худолій О.М., Іващенко О.В. Інформаційне забезпечення процесу навчання і розвитку рухових здіб­ностей дітей і підлітків (на прикладі спортивної гімнастики) / Худолій О.М., Іващенко О.В. // Теорія та методика фізичного виховання. — 2013. — № 4. — С. 3—18. http://dx.doi.org/10.17309/tmfv.2013.4.1031

Худолій, О. М., Іващенко, О. В. Основи науково-дослідної роботи у фізичному вихованні і спорті: Навчальний посібник. Харків: “ОВС”, 2014. — 320 c.

Шлемин А.М. Исследование процесса формирования двигательной функции у детей и подростков (на материале гимнастики): Дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Шлемин А.М. — М.: 1968.

Шлемин А.М. Система подготовки юных гимнастов: Методическое пособие для студентов ГЦОЛИФКа / Шлемин А.М., Петров П.К. — М., 1977. — 97 с.

Шлемин А.М. Системный подход к обоснованию методики подготовки юных гимнастов / Шлемин А.М. // Теория и практика физической культуры. — 1980. — № 10. — С. 47—49.

Шлемин А.М. Юный гимнаст / Шлемин А.М. — М.: Физкультура и спорт, 1973. — 376 c.

Ivashchenko, O. V., Khudolii, O. M., Yermakova, T. S., Pilewska, W., Muszkieta, R., Stankiewicz, B. (2015). Simulation as method of classification of 7-9th form boy pupils’ motor fitness. Journal of Physical Education and Sport (JPES). — 2015. — № 15(1). — Art # 23, pp. 142–147. — DOI: http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2015.01023

Ivashchenko, O.V., Yermakova, T.S., Cieslicka, M., Zukowska, H. (2015). Discriminant analysis in classification of motor fitness of 9–11 forms’ juniors. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 238–244. doi:10.7752/jpes.2015.02037

Ivashchenko, O.V., Yermakova, T.S., Cieslicka, M., Muszkieta, R. (2015). Discriminant analysis as method of pedagogic control of 9–11 forms girls’ functional and motor fitness. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 576–581. doi:10.7752/jpes.2015.03086

Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Ananchenko, K.V. (2015). Factorial model of motor fitness of junior forms’ boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(3), 585–591. doi:10.7752/jpes.2015.03088

Khudolii, O.M., Iermakov, S.S., Prusik, K. (2015). Classification of motor fitness of 7–9 years old boys. Journal of Physical Education and Sport, 15(2), 245–253. doi:10.7752/jpes.2015.0203

Published

2015-12-25

How to Cite

Худолій, О., Карпунець, Т., & Іващенко, О. (2015). Structural Model of Motor Readiness of Young Gymnasts Aged 6-8. Physical Education Theory and Methodology, (4), 3–10. https://doi.org/10.17309/tmfv.2015.4.1150

Issue

Section

Fundamentals of Youth Sports